söndag 6 juni 2010

Syrènsaft

har jag precis gjort,
Ska bli spännande att smaka den om tre dagar.
Luktar hur som helst gott i hela huset, snart klagar nog Lasse på skallebank.
Han är lite känslig för lukter.

Årets första rabarberpaj är ihopslängd och väntar på att middagspotäterna blir klara innan den kan bakas av.

Har suttit ute hela dan idag och bara göttat mig. Läst i Toves hem och trädgård, sovit en vända fast fick ju inte nån längre ro då soffan är hård, trotts extra filtar.
Men en liten lur fick jag allt.
Vi åt goda klämmor mitt på dan och det är bara så sommrigt med utemat, kall som varm.

Tagit in tvätten så nu doftar det gott i garderoben, underbart.
Kan livet bli bättre än
lång morgonrunda, frukost ute, läsa och slumra, höra hummlesurr och fågelkvitter, en gräsklippare långt borta, skrattande barn och barfota spring på plattorna, solen kittlar en i nacken, doften av syrèn och nyhängd tvätt, grillen som osar iväg sina goda dofter och ljuvlig rabarberpaj till kvällsfika.
Nä jag är nog lyckligt lottad, tänk om det vore söndag varje dag så helt fantastiskt mitt liv skulle vara.

2 kommentarer:

E-B sa...

trodde du skämtade... eller åtminstone pratade om någon sorts väldoft... så jag fick googla på syrensaft... o den går verkligen att dricka! idag fick jag lära mig något nytt, tack för det...
få se nu var jag ska få syrenerna ifrån, tillagningssättet passar mig alldeles utmärkt. så gör jag också rabarbersaften.

E-B sa...

bloggande när det är som bäst, ett sätt att dela med sig o ett sätt att lära sig...
nu har jag gjort syrensaft! hittade ett träd på tomten på sommarstället som jag kunde "offra". jättegott. sambon tyckte jag gjorde den för sur, men jag tycker den var läskande o vacker till färgen.
tack för inspirationen!